Na jaren van voorbereiden en een eerdere uitstelronde vond het op zondag 9 november eindelijk plaats: Passie voor de Wereld. De orkesten Eendracht en Sempre Crescendo, samen met het Bouwkundekoor, vierden in de Deventer Schouwburg het 80-jarig bestaan van de Verenigde Naties met een groots muzikaal spektakel.
Opbouw Deventer Schouwburg
Op zondagochtend 9 november vroeg begon de bedrijvigheid al in de Deventer Schouwburg. Technici van het theater en enthousiaste vrijwilligers van de deelnemende verenigingen gingen voortvarend aan de slag met de opbouw. Het podium kreeg vorm, zo’n 150 stoelen werden geplaatst, en niet minder dan 70 instrumenten en bijbehorende lessenaars vonden hun plek. De zaal vulde zich langzaam met muziek, teamwork en een vleugje gezonde spanning voor wat komen ging.






Technische doorloop
Rond tien uur druppelden steeds meer muzikanten en zangers binnen in de Deventer Schouwburg. Daarmee begon de grote uitdaging voor de technici: om alles perfect op elkaar af te stemmen. Onder de leiding van de dirigenten groeiden koor en orkest samen tot één krachtig geheel. Producent Diet zorgde er ondertussen voor dat de laatste puntjes op de i werden gezet – klaar voor een indrukwekkende uitvoering.
En vanaf 14.45 uur gingen de deuren open voor het publiek, dat in groten getale de schouwburg wist te vinden. De sfeer was verwachtingsvol: het was bijna tijd om te genieten van iets bijzonders.



















































































Concert Passie voor de wereld
Om 15.00 uur werd het concert feestelijk geopend door Michel Teijgeler op de didgeridoo, gevolgd door een welkomstwoord van Rob van Poelje, directeur van SDG Nederland. In zijn toespraak vertelde hij over de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties – een inspirerend kader dat perfect aansloot bij het thema van de dag.
Daarna barstte het concert los met Ode An Die Freude van Ludwig van Beethoven, uitgevoerd door koor en orkest. Het orkest stond afwisselend onder leiding van Wim de Vries (Eendracht) en Lourens Adema (Sempre Crescendo), terwijl het koor werd gedirigeerd door Tom Grondman (Bouwkundekoor).
Tijdens het programma wisselden koor en orkest elkaar op mooie wijze af. Soms traden ze samen op, dan weer afzonderlijk, wat zorgde voor een afwisselend en dynamisch geheel. De slagwerkgroep van Sempre Crescendo, onder leiding van Gerrit Reijnders, liet zich horen met het indrukwekkende stuk Kyonese. Vervolgens bracht de groep, samen met Martin Bernhard (Fola Djembe), een spetterend djembé-spektakel met Didadi – een waar ritmisch hoogtepunt!
Naast veel muziek was er ook ruimte voor dans. Op de klanken van Latin Favourites van het orkest verzorgden Raoul Dumas en Evelina Martinova een prachtige speciaal gemaakte choreografie. Evelina sprong last minute in wegens ziekte.
Een bijzonder moment was de uitvoering van Vrede is een missie, een stuk dat in 2020 speciaal voor Passie voor de Wereld werd geschreven. Door de coronapandemie liet de uitvoering vijf jaar op zich wachten, maar de wereldpremière maakte dat meer dan goed. Componist Egbert van Groningen en tekstschrijver Robin Bleeker waren aanwezig en werden na afloop met bloemen in het zonnetje gezet.
Het concert werd afgesloten met het aanstekelijke Iedereen is van de wereld van Thé Lau – een passende afsluiting van een dag vol muziek, samenwerking en verbinding.
“Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen!”










































































